I en ny kampanjen som heter «Hjemmelaga – fra norske bønder» ønsker Opplysningskontorene i landbruket og Stiftelsen Norsk Mat å heie fram den norske bonden og arbeidet som legges ned for å produsere verdens beste mat.
Kampanjen er rettet mot den norske forbrukeren og vil pågå i ukene 38 – 41 på Instagram og SnapChat, i tillegg til annonser i nettaviser o.l.
- «Vi ønsker å knytte forbrukeren nærmere den norske bonden som produserer maten som spises hver dag. Bonden sørger for at vi tar hele landet i bruk og bak noe som er «hjemmelaga» ligger hardt arbeid, tradisjoner og kjærlighet til mat», sier Silje Thoresen Tandberg fra Opplysningskontoret for frukt og grønt som er prosjektleder for kampanjen.
- «Det er viktig å vise fram alt arbeidet den norske bonden legger ned for å lage maten vår. Da vil vi forbrukere skal sette mer pris på den innsatsen som ligger bak hvert måltid vi spiser», forteller Tandberg.
Det er fire ulike produkter som fronter kampanjen: gulrot, melk, kjøtt og korn. Annonsene har også en oppfordring til å se etter Nyt Norge merket.
Denne kampanjen er et samarbeid mellom Opplysningskontoret for frukt og grønt, MatPrat, Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter, Opplysningskontoret for brød og korn og Stiftelsen Norsk Mat.