Den siste Nyt Norge-kampanjen som går på TV nå i høst trekker frem Kvalitetssystem i landbruket (KSL) som en del av Nyt Norge. Alle produkter med Nyt Norge skal komme fra råvareprodusenter som kan dokumentere at de bruker KSL.
Kampanjen trekker også frem både friske dyr, arbeidsplasser over hele landet og lite bruk av plantevernmidler – i tillegg til KSL – som fordeler og grunner til å velge Nyt Norge når du handler.
- Vi vet at forbruker er opptatt av hvor maten kommer fra, selvforsyning og trygghet. Derfor er det fint å kunne vise at den norske bonden har kontroll på produksjonen sin og at KSL er med på styrke norsk matproduksjon, sier Jan Sverre Nordstad som er marketingsjef i Stiftelsen Norsk Mat.
- En annen ting vi vet er at forbrukeren opptatt av å støtte den norske bonden. Hele 77 % mener at støtte til den norske bonden er en viktig grunn for å velge norsk mat fremfor importert mat. Dette kom frem i en undersøkelse vi kjørte nå i sommer, sier Nordstad.