Hjelp til innlogging

Publisert 19.06.2023

1. Du må opprette personlig bruker først

KSL revisjonsdatabasen legger opp til en bedre sikkerhet ved å ta i bruk «personlig bruker». Du må verifisere deg med BankID for å opprette en slik personlige bruker.

Se opptak under fra webinar, hvor vi steg for steg guider deg gjennom hvordan du får på plass en personlig bruker.

2. Innlogging – når du HAR personlig bruker/bankID

Når du har opprettet personlig bruker, kan du logge deg inn med fulle rettigheter. Det vil si at du kan endre produksjoner (sjekklister) og legge til øvrige administratorer/personer tilhørende foretaket.

Eiere av foretak vil automatisk bli knyttet opp til det foretaket de eier (basert på informasjon fra foretaksregisteret) og bli opprettet som administrator for dette foretaket.

Får du meldingen «Du er ikke tilknyttet til et aktivt foretak» MÅ du kontakte oss på tlf. 24 14 83 00 for å få hjelp eller send en epost til post@norskmat.no

Øvrige personer vil måtte knyttes til foretaket av administrator av foretaket, før de får fulle tilganger i KSL.

Når du har opprettet personlig bruker kan du velge å logge inn med BankID eller med e-post/mobilnummer og passord:

  • BankID: Trykk knappen BankID (valget i midten). Dette er den sikreste måten å logge inn.
  • E-post/mobilnummer og passord: Trykk knappen «E-post Mobilnummer» og benytt passordet du har laget. Du kan også benytte e-post/mobilnummer dersom du er registrert via fagsystemene til Nyt Norge eller Lokalmat. Er du allerede registrert i et fagsystem, velger du «glemt passord» første gang du skal logge inn.

3. Innlogging med produsentnummer

Dersom du ønsker logge inn med produsentnummer, må du trykke på knappen til høyre. Da kommer du til innloggingsbildet (Landbrukets dataflyt/Produsentregisteret), der du skal skrive inn produsentnummer og passord.

Logger du inn med produsentnummer er det noen funksjoner du ikke får tilgang til, bl.a. kan du ikke kan endre produksjonene eller gi andre tilganger til ditt system.

4. Inn på tunet og innlogging

Er du Inn på tunet-tilbyder kreves det at du logger inn med personlig bruker og BankID.

5. Problemer med innloggingen?

Dersom du får problemer med å få logget inn så kan kanskje noen av rådene nedenfor kan hjelpe? 

  1. Bytt til en annen nettleser – Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, Safari er stort sett stabile og oppdaterte
  2. Slett cookies/nettleserdata». Det kan være at nettleseren din står og henger i gammel innlogging fra sist du var innlogget.  Følg denne linken for hvordan du fjerner cookies: https://nettvett.no/slik-administrer-du-informasjonskapsler/
  3. Gjør en «hard refresh» av nettsiden, dvs at siden lastes opp helt på nytt.  For Chrome så gjøres dette ved å holde nede Ctrl+R, og på Mac ; Command+Shift+R – for andre nettlesere gjør et Googlesøk.  Normalt skal siden laste helt på nytt da og fungere «som ny».
  4. Gjør det Inkognito – altså i skjult/privat modus. Hvis du åpner Google Chrome, vil du se tre prikker øverst i høyre hjørne, klikk på de og Velg nytt Inkognito vindu (valg nr 3). Da vil du komme til en ganske svart side. Skriv ksl.no i emnefeltet, trykk Ja på informasjonskapsler, og trykk «Logg inn KSL» og følg vanlig innloggingsrutiner frem til du kommer til minside.ksl.